en dan is daar die volgende uitdaging: Promotie!

 

Als uw boek eenmaal gedrukt is, begint voor u een nieuw avontuur: het promoten en verkopen van uw boek. Iets wat veel mensen als 'best lastig' ervaren. Niet in het minst omdat er veel inzet en tijd mee gemoeid zijn. 

 

In mijn inmiddels lange carrière heb ik continu te maken gehad met communicatie, marketing en promotie. Het is één van de redenen dat ik de opleiding Communicatie manager ben gaan doen, simpelweg omdat goede communicatie van groot belang is voor succes.

 

Als redacteur kijk ik naar het geschreven verhaal zelf. Als communicatie manager wil ik u toch een beetje op weg helpen als het gaat om de promotie en de verkoop van uw boek. 

 

met communicatie valt en staat alles

 

Communicatie is het hele proces van verzenden en ontvangen van informatie. De auteur probeert zijn of haar verhaal te vertellen. Heeft in zijn of haar hoofd wat er op papier mag komen te staan. En als uw boek is gedrukt en uitgegeven, wat dan?

 

Uw uitgever helpt u ongetwijfeld op weg, met diens relaties en contacten. Maar een uitgever is over het algemeen géén literair agent die alles voor u regelt. En wie weet geeft u wel in eigen beheer uit.

 

Dus de vraag is: wat kunt u zélf doen om het bestaan van uw boek bekend te maken? Hoe promoot ú uw boek? Welke middelen zet u in om van de verkoop van uw boek een succes te maken?

 

Promotie & uw boek

 

Het verkopen van een boek houdt wel iets meer in dan het alleen maar laten drukken van dit boek en het dan op z'n beloop te laten. Sterker nog: u hebt het hele proces rondom uw boek zélf in de hand, vanaf de eerste woorden die u schrijft tot het publiceren, promoten en verkopen van uw boek.

 

Uw familie en vrienden weten dat u een boek hebt geschreven en kopen dit hoogstwaarschijnlijk echt wel van u. En uw uitgever biedt uw boek, in fysieke vorm of als e-book, via diens kanalen aan bij de reguliere verkopers. Maar wat als u in eigen beheer uitgeeft? Als u een nóg groter publiek wilt bereiken?

 

Het 'aan de man brengen' van uw boek is lastiger dan u denkt, simpelweg omdat u niet de enige bent die dit probeert. Er zijn in Nederland alleen al zo'n 1 miljoen auteurs, en lezers zijn kritisch. En toch zijn er mogelijkheden en kansen genoeg! U zult zélf gewoon ook (heel wat!) tijd mogen steken in het promoten van uw boek.  

 

Om u alvast een beetje op weg te helpen, kunt u kijken bij mijn Tips voor promotie en de Elevator pitch.